Proteiny do włosów. Na czym polega proteinowanie włosów?

proteinowanie wlosow blog resibo kobieta blond wlosy tylem rozwiane na lonie natury

Proteiny w pielęgnacji włosów – naturalny sposób na ich wzmocnienie

Proteiny są w pielęgnacji włosów tak samo ważne, jak humektanty i emolienty. Stanowią podstawowy budulec włosów i odpowiadają za ich odporność, regenerację, a także za prawidłowy wzrost. Kiedy proteinować włosy i jak robić to prawidłowo? Podpowiadamy.

Proteiny do włosów – co to takiego?

Proteiny to białka albo sekwencje aminokwasów, które pełnią bardzo ważne funkcje nie tylko we włosach, ale i w całym organizmie. Są głównym budulcem włosów, odpowiadają za ich odporność na różnego rodzaju uszkodzenia, a także zapewniają regenerację i wypełnianie ubytków. Są też niezbędne do tego, by włosy mogły rosnąć prawidłowo. Poznajmy proteiny bliżej. Dzielą się na trzy rodzaje (pod względem wielkości cząsteczki):

  • aminokwasy (mają najmniejsze cząsteczki),
  • proteiny hydrolizowane (cząsteczki małe, jednak większe od aminokwasów),
  • proteiny wielkocząsteczkowe.

Kiedy włosy potrzebują protein?

Niedobór protein we włosach można zauważyć dość łatwo i powinny na to zwracać uwagę szczególnie osoby, które poddają się zabiegom, takim jak: farbowanie, szczególnie rozjaśnianie, trwała ondulacja, prostowanie wysoką temperaturą, a także suszą włosy gorącym strumieniem powietrza. 

Włosy borykające się z niedoborem protein wykazują najczęściej poniższe objawy:

  • są przyklapnięte u nasady, a jednocześnie puszą się w dolnej części (uwaga, podobne objawy są zauważalne także w przypadku przedawkowania protein),
  • zbijają się w strąki,
  • mają matowy kolor i brakuje im naturalnego blasku (w tym przypadku także może to być skutek przeproteinowania),
  • są łamliwe (także w przypadku przeproteinowania),
  • elektryzują się (podobnie jak wyżej),
  • puszą się,
  • w przypadku włosów kręconych zanika ich naturalny skręt – same się prostują,
  • szybko się przetłuszczają,
  • brak im „życia”.

Pamiętajmy, że podobnie jak w przypadku humenktantów zbyt duża ilość protein we włosach będzie miała odwrotny skutek. Dlatego bardzo ważne jest zachowanie odpowiedniej równowagi, tzw. PHE (proteiny – humektanty – emolienty). Pierwsze zapewniają odżywienie włosów, drugie – właściwe magazynowanie wody i białek, trzecie – odpowiadają za warstwę ochronną i zapobieganie utracie wilgoci.

Czym jest proteinowanie włosów i jakie daje efekty?

Proteinowanie to po prostu nakładanie na włosy preparatów zawierających proteiny, zwłaszcza masek i odżywek. Ale mogą to być także szampony (wówczas efekty ich stosowania nie są tak spektakularne, aczkolwiek zauważalne z biegiem czasu i w miarę regularnego stosowania). Włosy po takim zabiegu są bardzo mocno zregenerowane i odbudowane, stają się lśniące, sypkie, zdrowe, ładnie się układają, odzyskują swego rodzaju „młodość”. 

Najbardziej spektakularne efekty takiego zabiegu zobaczą właściciele włosów wysokoporowatych, których łuska jest mocno rozchylona i które mocno się puszą, są suche, podatne na uszkodzenia, np. łamliwość, rozdwajanie końcówek, kruszenie się, a także mają skłonność do wypadania.

Jakie proteiny są najlepsze dla włosów?

Proteiny, w zależności od wielkości cząsteczki, spełniają różne zadania, różne są też rodzaje włosów. Dlatego o tym, jakie proteiny będą najlepsze dla naszych włosów, musimy przekonać się sami lub z pomocą trychologa.

Aminokwasy 

Aminokwasy są przede wszystkim odpowiedzialne za szybszy porost włosów i zapobieganie ich wypadaniu. Poznaj najpopularniejsze aminokwasy:

  • arginina – stymuluje syntezę tlenku azotu, przez co przyspiesza porost włosów,
  • metionina – przyspiesza wzrost włosów i poprawia ich kondycję,
  • cysteina – jest niezbędna do prawidłowego wzrostu włosów (wytwarza ją organizm człowieka),
  • tauryna – utrzymuje odpowiednią grubość włosów, hamuje ich wypadanie,
  • tyrozyna – bierze udział w wytwarzaniu melaniny, która jest odpowiedzialna za barwę włosów.

Proteiny hydrolizowane

Powstają w procesie hydrolizowania dużych białek, dzięki czemu ich cząsteczki rozbijane są na mniejsze i mogą łatwiej wniknąć do wnętrza włosa, odbudowując jego strukturę, uzupełniając ubytki, wzmacniając i dodając sprężystości. Najpopularniejsze proteiny hydrolizowane to:

  • keratyna hydrolizowana, 
  • pszenica hydrolizowana, 
  • jedwab hydrolizowany, 
  • mleczne proteiny hydrolizowane, 
  • hydrolizowane białko i żółtko jajka, 
  • hydrolizowany kefir, jogurt.

Proteiny wielkocząsteczkowe

Idealne do włosów o wysokiej porowatości. Sprawiają, że stają się one gładkie, błyszczące, a także nabierają odpowiedniej objętości i gęstości. Do protein wielkocząsteczkowych należą: 

  • keratyna, 
  • elastyna, 
  • jedwab, 
  • kolagen, 
  • proteiny pszenicy, 
  • proteiny mleczne.

W produktach dostępnych w drogeriach najczęściej występują proteiny hydrolizowane.

Jak właściwie proteinować włosy?

Podczas proteinowania stosujmy wzór PHE, czyli proteiny – humektanty – emolienty. Najlepsze efekty uzyskamy, aplikując produkty z proteinami jako pierwsze. Dlatego do intensywnie działającego zabiegu warto wybrać maskę albo odżywkę. Zostawmy je na włosach ok. 15-20 minut. Możemy przykryć je czepkiem lub folią aluminiową, a następnie ręcznikiem, dzięki czemu łuski włosa rozchylą się i głębiej wchłoną proteiny. Kolejny krok to umycie włosów, najlepiej szamponem z humektantem, który zatrzyma wodę we włosach, a co za tym idzie – zwiąże dostarczone wcześniej białka. Ostatnim krokiem będzie zastosowanie emolientu, np. odżywki z dodatkiem oleju roślinnego, który zatrzyma wszystkie składniki odżywcze w środku włosa.

Pamiętajmy, aby nie stosować protein częściej niż raz na 3-5 myć włosów. Dzięki temu unikniemy ich przeproteinowania. 

Share on facebook
Udostępnij
Share on pinterest
Przypnij
Share on twitter
Szepnij
KOMENTARZE

Co myślisz o artykule?